Dobrý sluha

Ne že bychom se chodily opíjet, ale obvykle to tak dopadne.Jsme na tom podobně. V něčem to má horší ona, v něčem zas já, ono se to těžko srovnává. Často mi připomíná, jakou mám kliku, že se mi narodily samé holky. „Chlapi,“ krčí rameny, jako kdyby se tím všechno vysvětlovalo.

Je fakt, že si moc nemůžu stěžovat. Občas se moje holky promění v hyperkritické komando a během chvilky mě doženou k slzám, většinou se mnou ale mají soucit.
Kliku mám zřejmě i v tom, že mi zůstala na krku máma. Od té doby, co u jejího táty propukla nemoc, proměnil se totiž ve zlého dědka. Už se jenom zuby nehty snaží udržet naživu, na vlídnost už mu síly nezbývají. Stejně věděl odjakživa všechno nejlíp, teď světu navíc vyhlásil boj na život a na smrt.
„Takhle před sebou mává holí a řve, ať mu jdou všichni z cesty,“ vyprávěla mi před půl rokem. „To tě fackuje hanba a zároveň lidi nenávidíš, že nejsou schopný pochopit, že se tak chová jenom z  bezmoci. Pro chlapa to musí bejt těžký, rozumíš?“
Rozumím, protože jsem taky měla tátu.
„To je ale zlej dědek,“ volaly za náma cizí děti, dodneška mě píchne u srdce, když si na to vzpomenu.
„Co s tím?“ ptá se a ví, že my dvě s tím nic nezmůžem. Aspoň nám teda doleju.
První láhev padne během půlhodiny.
„Tohle že byla sedmička?“ mává s ní nad hlavou, aby si číšník všiml. A je v tom slyšet i pýcha, že se neupejpáme, že v tom jsme skoro jako chlapi, v našem věku už si to snad můžem dovolit.
„Ty nevíš, jaký máš štěstí,“ naklání se ke mně.
„Ale vím.“
Tři dcery jsou občas soucitným komandem, občas se matka dokonce cítí opečovávána, alespoň někdo se zeptá, jak se má, i když je v tom cítit úzkost, že až to jednou začne jít ztuha, vyplynou z toho pro ně povinnosti.
„Tohle ty mý kluky v životě nenapadne!“
„Tak jo,“ přiznávám, že tentokrát zvítězila. „Kdo řekl, že je lepší, když nám záviděj, než aby nás litovali?"
Když se mnou souhlasí, propíchne vzduch umělým nehtem: „Přesně!“
 A když se diví, říká: „No nekecej!“
„Občas mám pocit, že už to moc dlouho nesnesu,“ přiznávám, když řeč přijde na práci.
„Nejde o to, co dělám. Ale představ si bejt celej den zavřená v kanclu, zadek přilepenej k židli a oči k monitoru. Ani okno si nemůžu otevřít, jenom klimatizace teskně hučí.“
„No nekecej,“ vrtí hlavou, že tentokrát jsem vyhrála zas já. Ona má své zaměstnání i po letech ráda.
V polovině další láhve padne první pusa.
„Pocem, víš ty, že tě mám ráda?“
Hovory o manželství nás uvádějí do rozpaků. Já jsem rozvedená, a až se v noci vrátím domů, nikdo na mě čekat nebude. Na druhou stranu mě zas nikdo nevydírá: „Kam jdeš? To mě tu zase necháš samotnýho?“
Pak ještě probereme počasí, případně volby, když je právě jejich čas, kvůli tomu si ale do vlasů nevjíždíme. Její teta byla v disentu a můj táta komunista. Potom můj tchán, kterého vykopli ze strany a její máma, která tam vlezla, aby ji nechali učit. Z toho všeho jsme smířlivé, i když máme své hranice.
„Ty vole,“ říká mi, „z toho by ses poblila, jak jsou dneska ty mladý flexibilní. Takový slova jako čest a dobrý jméno pro ně znamenají míň než suchý z nosu.“
Po druhé láhvi obvykle začínáme zívat.
Motáme se cestou na tramvaj, já potom musím ještě metrem a autobusem na periferii, kde mě nikdo nečeká a nebude tudíž trápit otázkami, kde jsem byla a proč se vracím tak pozdě.
„Ale jo, mám se fajn,“ šeptá mi při loučení do ucha, abych si nedělala starosti.
„Akorát že střízlivá už to  moc nedávám.“
Potom mi zlehka smýkne rty o tvář a zeptá se, čím se mažu.
„Sádlem,“ volám na ni, když nastupuje. „Ale musí bejt doma škvařený, s láskou.“
„Se ví, ty trubko,“ mává z tramvaje a chechtá se na mě přes sklo . Jak ji znám, bude se tomu smát až do Strašnic.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Markéta Schneiderová | středa 23.1.2013 16:01 | karma článku: 12,78 | přečteno: 750x
  • Další články autora

Markéta Schneiderová

Bibliobus 1

Schody do bibláku jsou vysoké. Někomu trvá i pár minut, než je zdolá. Jistá paní v Malešicích na mě vždycky z chodníku huláká: halóóó! Musím vytáhnout její nacpanou kolotašku dovnitř, zatímco ona se souká vzhůru po zábradlí. Trávu pro morčáka odloží do regálu s nápisem Doporučujeme, kam láduju novinky, a já jí pak pomůžu vybrat dvanáct - čtrnáct knížek, což je její dávka na dva týdny. Pak tašku vynesu na silnici za autobus, kam už se nějak dobelhá.

23.10.2014 v 17:20 | Karma: 15,22 | Přečteno: 428x | Diskuse| Poezie a próza

Markéta Schneiderová

Od té doby, co jsem ztloustla, jsem se stala nepotopitelnou.

S rukama za hlavou se v rybníku vznáším jako špunt a koukám do nebe.Od pondělí předpovídali na každý den déšť, ale pršelo jen jednou. Vlastně dvakrát, ale podruhé to byla jen sem tam kapka, nanejvýš sem tam pleskanec.

28.7.2014 v 14:47 | Karma: 23,31 | Přečteno: 1247x | Diskuse| Poezie a próza

Markéta Schneiderová

Tak jsme mu zase napsaly:

„Honzíku, co je s tebou? Ozvi se.“ Nechtělo se mi. Brácha ví, že máma napsat esemesku neumí. Ani zvednout telefon se jí pokaždé nepodaří, volá vždycky: „Markétko, Markétko, slyšíš mě?“ Nutí mě hulákat na celý autobus a pak to omylem položí.

6.7.2014 v 20:55 | Karma: 15,53 | Přečteno: 681x | Diskuse| Poezie a próza

Markéta Schneiderová

Tentokrát o stromech

protože nechci pořád psát o mámě a o psovi, i když tihle dva živočichové okupují v mém životě čím dál větší prostor.

10.4.2014 v 21:10 | Karma: 12,15 | Přečteno: 419x | Diskuse| Poezie a próza

Markéta Schneiderová

Venku už zas všechno pučí

„Jen mně nikdo nepučí,“ říká máma, a je to vlastně tátův fórek, nejspíš dost starý, protože táta sice byl vtipálek, ale nijak zvlášť originální. Měl svou sérii fórků pro konkrétní příležitosti a roční období. Pár z nich jsem přejala do svého repertoáru, zdědila jsem totiž jeho smysl pro humor, pomáhá mi na deprese minimálně stejně jako prášky.

6.3.2014 v 11:35 | Karma: 14,70 | Přečteno: 626x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Pavel si vyzkoušel letecký simulátor, hokejistům s posilami předpovídá úspěch

21. května 2024  7:30,  aktualizováno  20:54

Za přísnějších bezpečnostních opatření začal v úterý prezident Petr Pavel se svou chotí Evou...

Fiala mluvil s Netanjahuem, členové vlády mluví o zatykači z Haagu opatrně

21. května 2024  18:53,  aktualizováno  20:41

Premiér Petr Fiala si telefonoval s izraelským premiérem Benjaminem Netanjahu. O zatykač na něj,...

Černomořská flotila dále slábne. Zasáhli jsme korvetu Ciklon, hlásí Kyjev

21. května 2024  18:21,  aktualizováno  20:41

Ukrajinská armáda oznámila zásah ruské korvety Ciklon v Sevastopolu na Moskvou okupovaném...

Odpověď „západním štváčům“. Rusko se pustilo do taktického jaderného cvičení

21. května 2024  19:31,  aktualizováno  20:38

Ruská armáda zahájila první fázi manévrů, které zahrnují nácvik přípravy a použití taktických...

  • Počet článků 75
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1125x
Stále ještě platí, že autorka má plný sklep knih, které sama sepsala a vydala vlastním nákladem.
Znechucena obchodem se rozhodla, že své knihy nebude prodávat. Pomalu je za sebou trousí, kudy chodí, a nabízí je zdarma zaslat každému, kdo o ně projeví zájem. Líbí se jí představa, že její knihy není možné nikde koupit, lze je jen dostat nebo nalézt.
Před marketingem dává přednost happeningu.