Bibliobus 1

Schody do bibláku jsou vysoké. Někomu trvá i pár minut, než je zdolá. Jistá paní v Malešicích na mě vždycky z chodníku huláká: halóóó! Musím vytáhnout její nacpanou kolotašku dovnitř, zatímco ona se souká vzhůru po zábradlí. Trávu pro morčáka odloží do regálu s nápisem Doporučujeme, kam láduju novinky, a já jí pak pomůžu vybrat dvanáct - čtrnáct knížek, což je její dávka na dva týdny. Pak tašku vynesu na silnici za autobus, kam už se nějak dobelhá.

V pondělí jsme byli na Invalidovně. Stojíme kousek od Olympicu, do kterého jezdila pařit Viola z Páralovy Radosti až do rána. Ani nevím, proč jsem zrovna tuhle knížku měla ráda, možná jenom proto, že kromě Milenců a vrahů to byla jediná jeho další kniha, kterou jsme měli doma. Každopádně jsem po ní pojmenovala svou prostřední dceru, neboť odjakživa dopouštím, aby mi literatura všelijak zasahovala do života.
Na Invalidovně se k nám občas zatoulají cizinci, aby se zeptali, jestli neprodáváme knihy v němčině, angličtině, španělštině nebo ruštině. Když vysvětlím, že nejsme prodejna, ale pojízdná pobočka Městské knihovny, bývají obvykle nadšeni, ale já to nedělám moc ráda, protože když mluvím cizími jazyky, ukrutně se potím.
Ve středu jsme stáli v Michli. Když jsme přijeli, už na nás čekala Anetka, která si půjčuje komiksy a tráví spoustu času na internetu. Dokud se ji nikdo nepokouší od počítače vyhodit, chová se slušně, a každého, kdo vejde, pěkně pozdraví. Občas po mně hodí okem, jestli si všímám, jak je hodná. Minule se ale chytly s Milanou, která taky chtěla na internet, a Anetka jí nakopla, takže jsem je nakonec musela obě vypakovat.
Tentokrát mi Milana přišla oznámit, že už k nám chodit nebude, protože odjíždějí s celou rodinou zpátky do Lotyšska. Už napořád.
Stavila se za mnou Míša, která taky uznává, že tahle práce se ke mně hodí daleko víc, než ta, co jsme spolu dělaly v kanceláři. Na vlastní oči se přesvědčila, že do bibliobusu chodí vesměs příjemní lidé, z kterých se časem stávají stáří známí, za nimiž je radost, zajet se co čtrnáct dnů podívat.
Někdy je to ale i smutné, když se vám třeba milá osmdesátiletá paní svěří, že od té doby, co ovdověla, už jenom čeká na smrt. Nebo když Anetka vypráví, že byla tři roky v děcáku, protože byly s mámou obě mlácený.
V Michli se pak k večeru stavil jeden z těch sebevědomých ajťáků s notebookem přes rameno, co všechno vědí líp. Napřed se divil, co je tahle pojízdná knihovna za projekt, že o něm jaktěživ neslyšel, a já mu s profesní hrdostí vysvětlila, že pojízdná letos v Praze oslavila sedmdesáté páté výročí. Zdálo se mu neuvěřitelné, že v době moderních technologií, laptopů, ipodů a čteček si ještě chodí někdo půjčovat papírové knihy. Na první pohled bylo jasné, že pokud on někdy přečetl něco jiného než manuál, byla to zcela jistě science fiction nebo fantasy. Proti gustu žádný dišputát, ale pohrdat romantickými romány pro dámy teda nemusel. Zkusila jsem mu vysvětlit, že lidi rádi čtou o tom, co jim v životě chybí. Proto si babičky půjčují knihy o lásce a dědečkové zase válečnou. On ale vycenil zuby a pravil, že to je teda zvláštní, vždycky si myslel, že v tomhle věku už lidi tak akorát vyhlížejí místo na Olšanech. K tomu vám můžu říct jedině, že takhle člověk dopadne, když nečte.

Autor: Markéta Schneiderová | čtvrtek 23.10.2014 17:20 | karma článku: 15,22 | přečteno: 428x
  • Další články autora

Markéta Schneiderová

Od té doby, co jsem ztloustla, jsem se stala nepotopitelnou.

S rukama za hlavou se v rybníku vznáším jako špunt a koukám do nebe.Od pondělí předpovídali na každý den déšť, ale pršelo jen jednou. Vlastně dvakrát, ale podruhé to byla jen sem tam kapka, nanejvýš sem tam pleskanec.

28.7.2014 v 14:47 | Karma: 23,31 | Přečteno: 1247x | Diskuse| Poezie a próza

Markéta Schneiderová

Tak jsme mu zase napsaly:

„Honzíku, co je s tebou? Ozvi se.“ Nechtělo se mi. Brácha ví, že máma napsat esemesku neumí. Ani zvednout telefon se jí pokaždé nepodaří, volá vždycky: „Markétko, Markétko, slyšíš mě?“ Nutí mě hulákat na celý autobus a pak to omylem položí.

6.7.2014 v 20:55 | Karma: 15,53 | Přečteno: 681x | Diskuse| Poezie a próza

Markéta Schneiderová

Tentokrát o stromech

protože nechci pořád psát o mámě a o psovi, i když tihle dva živočichové okupují v mém životě čím dál větší prostor.

10.4.2014 v 21:10 | Karma: 12,15 | Přečteno: 419x | Diskuse| Poezie a próza

Markéta Schneiderová

Venku už zas všechno pučí

„Jen mně nikdo nepučí,“ říká máma, a je to vlastně tátův fórek, nejspíš dost starý, protože táta sice byl vtipálek, ale nijak zvlášť originální. Měl svou sérii fórků pro konkrétní příležitosti a roční období. Pár z nich jsem přejala do svého repertoáru, zdědila jsem totiž jeho smysl pro humor, pomáhá mi na deprese minimálně stejně jako prášky.

6.3.2014 v 11:35 | Karma: 14,70 | Přečteno: 626x | Diskuse| Poezie a próza

Markéta Schneiderová

Máma si o mně myslí, že jsem pyšná a že mě za to pánbůh potrestá

Tuhle jsme o tom zrovna vedly spor. Vyhrála jsem, ale ona to stejně neuznala. Řekla jsem, že když si o sobě budu myslet, že jsem hodná, chytrá a pracovitá ženská, nebudu si moct dovolit chovat se jako hajzl. Zdálo se, že o tom přemýšlí, ale pak zase sklouzla k tomu, že vytahovat se člověk nemá, nemělo by se to ani v duchu, volala: „Něco tu smrdí!“ a myslela tím sebechválu.

17.2.2014 v 18:32 | Karma: 17,12 | Přečteno: 886x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Do Sněmovny by se v březnu dostalo pět stran. TOP 09 vypadává, posilují malé strany

24. dubna 2024  6:22,  aktualizováno  6:32

Aktualizujeme Podle nejnovějšího volebního modelu Median by se v březnu do Sněmovny dostalo pět stran a hnutí. V...

Balík pomoci pro Ukrajinu či Izrael schválil Senát USA. Zbývá už jen Bidenův podpis

24. dubna 2024  6:24

Americký Senát schválil balík s pomocí pro Ukrajinu, Izrael či Tchaj-wan v hodnotě 95 miliard...

Soud potrestá brutální útok na dívku, bodnutá do krku skončila v pytli v lese

24. dubna 2024

Krajský soud v Plzni dnes vynese rozsudek nad devatenáctiletým Ukrajincem Viktorem Veselovským,...

Podezřelé nákupy zbraní se mají hlásit už od července, schvaluje vláda

24. dubna 2024  5:25

Prodejci mají mít už od července povinnost hlásit podezřelé nákupy zbraní. Počítá s tím novela...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 75
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1125x
Stále ještě platí, že autorka má plný sklep knih, které sama sepsala a vydala vlastním nákladem.
Znechucena obchodem se rozhodla, že své knihy nebude prodávat. Pomalu je za sebou trousí, kudy chodí, a nabízí je zdarma zaslat každému, kdo o ně projeví zájem. Líbí se jí představa, že její knihy není možné nikde koupit, lze je jen dostat nebo nalézt.
Před marketingem dává přednost happeningu.