Menstruace a jiné úrazy

Vyjely jsme brzy ráno, protože v osm už nás čekali na nádraží.Od domu to máme kousek k rokli, která klame názvem, neb je protnuta ukázněnou asfaltovou cestou, a žádné nebezpečí v ní nehrozí. Cesta se sklání k řece, na kole stačí třikrát šlápnout, aby vám v jarním ránu zmrzlo čelo a ruce na řidítkách zkřehly.

„Pořád rovně, mámo?“ volala, a vlasy za ní vlály jako prapor.
Prosvištěla kolem kina pod most a uháněla přede mnou podél řeky, na které klimbal osamělý rybář s kulatými zády.
„Kudy?“ hulákala, když jsme se přiblížily k zatáčce.
„Doprava!“ zavelela jsem a ona s vervou šlápla do pedálů a plnou parou to do mě z boku naprala.

Práskla jsem hlavou o silnici, až mi v lebce zadunělo.
„Ježíšmarjá,“ zahodila bicykl a pomáhala mi na nohy. „Říkalas přece…“
Oprášila jsem si kalhoty dlaní, ale pak jsem si kecla zpátky do prachu.
„Myslela jsem přirozeně doleva.“
V uších mi hučel vodopád, před očima houstla mlha.
„Jedem,“ zvedala jsem se opatrněji. „Čekají nás na nádraží.“
Chtěla jsem to zvládnout, to dá rozum, matka má pomáhat a chránit, za žádných okolností by neměla mlátit hlavou o silnici, jenomže nohy se mi z leknutí rozklepaly, a tělem se rozlévala slabost.
„Kdybych omdlela,“ nadechla jsem se, a ona vystrašeně zamžikala: „Nic by se nestalo,“ dělala jsem, že se nebojím. „Necháš mě ležet, a zavoláš pomoc. Cítila jsem, jak mě tváře brní chladem, všechna krev mi z hlavy odtekla, bylo třeba rozchodit to dřív, než ji ještě víc vyděsím. Sotva jsme ale udělaly pár kroků, musela jsem si sednout na lavičku, opřít se zády, potom položit, klidně a pravidelně dýchat, udržet oči otevřené, přestože nejvíc ze všeho se mi chtělo spát.
Nakonec nám nezbylo, než schovat kola v nejbližší hospodě a zavolat sanitku.
„Zvládnu to,“ odháněla jsem ji, „to víš, že to sama zvládnu. Běž už.“

Na chirurgii měli podlahu z gumy, prohýbala se pode mnou při každém kroku, a stěny se jim tam točily na jednu stranu, snad doprava, kdo ví, občas se mi to plete. Nebylo koho požádat, aby ten pohyb zastavil, musela jsem zavěsit pohled na skobu ve zdi, abych se nepozvracela. Pravou ruku jsem chovala na klíně, zápěstí už mi oteklo, a začínalo bolet jako čert, ale odevzdala jsem se čekání, protože můj čas ztratil cenu.
I ostatní trpělivě čekali, málokdo sebou trhl, když se ve dveřích objevila sestra. Ona rozhodovala o tom, kdo bude další, a brala to na přeskáčku, někdy dovnitř pozvala nejdřív toho, co přišel naposled, vojáka s rozbitým čelem, nebo pána na pojízdném lehátku, který se dostal na řadu hned, jak ho vytlačili z výtahu. My ostatní jsme čekali hodinu, dvě a někdo ještě déle, jen babka vedle mě netrpělivě poposedávala a pak se naklonila, aby mi viděla do obličeje:
„Bolí vás ručička?“
Nechtěla jsem si povídat. Byla bych dávno doma, kdyby mě na židli nedržel strach.
„To bude dobrý,“ natáhla se, aby mě poplácala po stehně, a já se neodtáhla, aby jí to nebylo líto.
Pak vyšla sestra a vybrala si mě.

„Bez přilby?“ zvedl doktor obočí.
Byl aspoň o dvacet let mladší, a neuměl si představit, že jsme donedávna jezdili bez přilby všichni. Vyptal se na pár dalších věcí, pak si všiml oteklé ruky a vypsal žádanku na rentgen.
„Ještě něco vás trápí?“ řekl, když jsem se neměla k odchodu.
„Točí se mi hlava,“ přiznala jsem. „Ale nejsem si jistá…,“ vzpomněla jsem si na plnou
čekárnu před ambulancí a rozhodla se nezdržovat.
„Pošlu vás na neurologii,“ přikývl. „Pro jistotu.“

Cestou z rentgenu jsem si uvědomila, že se ke všem nepříjemným pocitům přidal další, a stavila se na záchodkách. Bylo to tak: z leknutí se mi zkrátila perioda. Seděla jsem na míse, bezradně zírala na rozpitou skvrnu v rozkroku a konečně se dala do breku.
Bolest vydržím, ani strach mě neporazil, rozplakala mě hanba, že jsem kdovíjak dlouho přecházela všem na očích se zakrváceným zadkem. Jednou rukou jsem kalhoty žmoulala v umyvadle pod proudem studené vody, dokud z nich nepřestala téct růžová, pak jsem se dlouho a nešikovně soukala do mokrého prádla, spodní kalhotky vycpala toaletním papírem, a šla čekat před neurologii.
„Ručička zlomená?“ uvítala mě stará známá, a rovnou pokračovala v utěšování: „To bude dobrý!“
Opřela jsem se, abych neupadla, pohyb stěn se ještě zrychlil, ale nechtěla jsem špinit židli, jak by k tomu přišel ten, co by se posadil po mně?
„Jen běžte přede mnou,“ pouštěla mě babka. „Já si počkám, nic mi neuteče.“
Sestra si od nás vzala papíry a zavřela se v ordinaci.
„Zlomená sroste,“ slibovala mi babka, když viděla, že se mi po tvářích valí slzy.

„Dejte paní gázu, ať nám to tu nezadělá,“ požádala neuroložka sestru. A dodala: „Takhle vás nevyšetřím.“ Pak ji slzy obměkčily: „Bolí to?“
Kroutila jsem hlavou, dokud jsem se nevysmrkala a nepopadla dech.
„Jsem neurotik,“ doufala jsem, že pochopí. „Tolik se mnou cvičí strach, že nejsem schopná oddělit závažný příznak od toho, jak se mi plaší tělo." 
„Pošlu vás k psychiatrovi,“ řekla, protože nepochopila nic.
Na rozloučenou mi pak podala ruku. Potřásla jsem jí levou, ne že bych si to spletla, ale pravou jsem měla zlomenou.

„Zlomená nevadí,“ přivítala mě babka v čekárně. „Za pár tejdnů sroste a bude jako nová.“ Na prsou mě tlačila zkamenělá lítost. Už ani slovo, prosila jsem v duchu, nebo se utrhnu a řeknu něco, co mě bude mrzet.
„Tohle je horší,“ zvedla paži tak, abych na ni viděla. Pak zatahala za palec a vytáhla z rukávu plastovou protézu. „Tohle už nikdo nespraví,“ zamávala pahýlkem.

Někdy smích připomíná výbuch sopky pod mořským dnem. Někdy je tak silný, že vám podrazí nohy, a nevydáte hlásku. Rozmetá sebeovládání na hadry.
Někdy je totiž všechno na levačku, a můžete se tomu jenom smát.

 

 

 

Autor: Markéta Schneiderová | neděle 4.3.2012 11:28 | karma článku: 17,72 | přečteno: 1272x
  • Další články autora

Markéta Schneiderová

Bibliobus 1

Schody do bibláku jsou vysoké. Někomu trvá i pár minut, než je zdolá. Jistá paní v Malešicích na mě vždycky z chodníku huláká: halóóó! Musím vytáhnout její nacpanou kolotašku dovnitř, zatímco ona se souká vzhůru po zábradlí. Trávu pro morčáka odloží do regálu s nápisem Doporučujeme, kam láduju novinky, a já jí pak pomůžu vybrat dvanáct - čtrnáct knížek, což je její dávka na dva týdny. Pak tašku vynesu na silnici za autobus, kam už se nějak dobelhá.

23.10.2014 v 17:20 | Karma: 15,22 | Přečteno: 428x | Diskuse| Poezie a próza

Markéta Schneiderová

Od té doby, co jsem ztloustla, jsem se stala nepotopitelnou.

S rukama za hlavou se v rybníku vznáším jako špunt a koukám do nebe.Od pondělí předpovídali na každý den déšť, ale pršelo jen jednou. Vlastně dvakrát, ale podruhé to byla jen sem tam kapka, nanejvýš sem tam pleskanec.

28.7.2014 v 14:47 | Karma: 23,31 | Přečteno: 1247x | Diskuse| Poezie a próza

Markéta Schneiderová

Tak jsme mu zase napsaly:

„Honzíku, co je s tebou? Ozvi se.“ Nechtělo se mi. Brácha ví, že máma napsat esemesku neumí. Ani zvednout telefon se jí pokaždé nepodaří, volá vždycky: „Markétko, Markétko, slyšíš mě?“ Nutí mě hulákat na celý autobus a pak to omylem položí.

6.7.2014 v 20:55 | Karma: 15,53 | Přečteno: 681x | Diskuse| Poezie a próza

Markéta Schneiderová

Tentokrát o stromech

protože nechci pořád psát o mámě a o psovi, i když tihle dva živočichové okupují v mém životě čím dál větší prostor.

10.4.2014 v 21:10 | Karma: 12,15 | Přečteno: 419x | Diskuse| Poezie a próza

Markéta Schneiderová

Venku už zas všechno pučí

„Jen mně nikdo nepučí,“ říká máma, a je to vlastně tátův fórek, nejspíš dost starý, protože táta sice byl vtipálek, ale nijak zvlášť originální. Měl svou sérii fórků pro konkrétní příležitosti a roční období. Pár z nich jsem přejala do svého repertoáru, zdědila jsem totiž jeho smysl pro humor, pomáhá mi na deprese minimálně stejně jako prášky.

6.3.2014 v 11:35 | Karma: 14,70 | Přečteno: 626x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Díky čínské pomoci výroba dramaticky roste

4. května 2024

Premium Přes citelné západní sankce ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Tamní produkce zbraní se dramaticky...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Budoucnost válčení? Stíhačka řízená AI obstála v „boji“, vezla i šéfa letectva

3. května 2024  21:23

Americký šéf letectva Frank Kendall se poprvé proletěl experimentální stíhačkou F-16, kterou místo...

Hamás má týden na příměří, jinak Izrael vtrhne do Rafáhu, spekuluje Egypt

3. května 2024  19:28,  aktualizováno  21:13

Izrael dal palestinskému radikálnímu hnutí Hamás týden na to, aby přijal dohodu o příměří a...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 75
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1125x
Stále ještě platí, že autorka má plný sklep knih, které sama sepsala a vydala vlastním nákladem.
Znechucena obchodem se rozhodla, že své knihy nebude prodávat. Pomalu je za sebou trousí, kudy chodí, a nabízí je zdarma zaslat každému, kdo o ně projeví zájem. Líbí se jí představa, že její knihy není možné nikde koupit, lze je jen dostat nebo nalézt.
Před marketingem dává přednost happeningu.